Saturday 16 February 2013

Twitter - Dari Kaca Mata Aku

Pernah satu ketika dalam hidup aku, rasa tak lengkap kalau tak tengok twitter.
Layan tweeps-tweeps macam kawan sedangkan tak pernah pun jumpa in real life.
Aku tak nak komen pasal tu. Itu terpulang.

Twitter ni (pada aku) medium yang senyap tapi bingit.
Senyap sebab kalau orang marah2 pun, kau tak dengar jerit-pekik dia. Paling-paling pun kau bayang dia jerit sebab dia guna caps lock atau tweet "*jerit".
Tapi bingit ya amat hoi. Macam-macam pendapat, suara hati, keluh-kesah. Meroyan sana, meroyan sini. Bash sana, bash sini.

Sekarang, yang aku buat bila buka twitter - baca, baca, baca. Nak nak komen sesuatu, tapi malas nak tweet. Rasa macam no use. Kalau kebosanan yang amat sangat atau ada kawan2 kat timeline yang aku nak kacau, baru tweet.

Dan dalam 'kesenyapan' ni, aku temui hikmah.
Kenapa kita ada suara hati - kenapa kita sorang je dengar suara hati kita.
Sesetengah orang semua benda yang terlintas di fikiran nak tweet (pandai koranglah kan).

Contoh : 

A : Woi, jaga la anak kau tu elok-elok. Bingit telinga aku dengar dia nangis. Aku datang sini nak makan, bukan nak dengar anak kau nangis!

Maka follower-follower pun anggap, "ish, teruknya dia ni. Tunggu la nanti bila dah ada anak sendiri,"

Sedangkan mungkin hari tu si A baru lepas break-up dan fikirannya runsing.

Ah, lintasan-lintasan hati. Tipulah kalau korang cakap semua yang terlintas di hati baik-baik sentiasa. 

Entah. Makin hari aku makin jelak.

Ke perasaan aku je?

No comments:

Post a Comment