Tuesday 28 August 2012

Lelaki Itu Dari Kaca Mata Aku

Men conceal sadness by beating the crap out of each other, kicking a ball around with 10 other men and talk shit about women.
- ayat yang dicuri dari sini. (Entri lama, kantoi stalk. Kikiki)

Sedang aku berblogwalking (atau boleh juga dipanggil stalking) blog yang best tapi nazak (atau dah berkubur), maka tertarik aku dengan ayat di atas.

Reminds me of him.

Aku membesar dengan dia. Dia abang aku.

Dari kecik, aku selalu pelik dengan dia ni. Sebab dia macam tak ada perasaan.
Kena marah dengan mak/ayah, kena libas ke apa ke, rilek je.
Dah lah keje asyik main, merayap je tapi result exam gempak.
Dia ni asyik senyum je, kalau nampak dia sedih kira rare gile ah.
Omputih cakap, once in a blue moon.

Seingat aku, memang tak ingat bila-bila masa yang dia menangis.
Seems like all time happy je.

Weird, no?

Sampai lah satu hari.
Salah seorang dari ahli keluarga meninggalkan kami.

That was the first time I ever saw him cry.
Waktu itu aku berumur 16 tahun.

For that 16 years, he (sort of) lied to me.
Aku sikit lagi nak percaya (ok, mungkin dah percaya) dia ni tak ada perasaan.
I mean like, I never saw him very sad or being emotional or so.
Macam aku cakap, macam tak ada perasaan.

Hari tu aku belajar,
Sebanyak mana pun topeng yang kita pakai,
Kadang-kadang topeng boleh terlucut juga.

Hari itu aku belajar,
Abang aku juga manusia biasa.
Kalau diduga, boleh pecah juga kolam air mata.

Ego?
Kalau hati dah ditusuk luka, kadangkala ego pun tak mampu bantu pura-pura kuat.

Lelaki itu, dari kaca mata aku,
Seseorang yang aku cukup hormat,
Cukup sayang.

Berbalik kepada ayat yang dicuri tadi, mungkin ada benarnya.

Men conceal sadness by beating the crap out of each other, kicking a ball around with 10 other men and talk shit about women. 

Notaantaraaksara : Aren't we all full of lies and have at least one mask with us at all time?

No comments:

Post a Comment